معرفی نرم افزار فلوئنت و انجام پروژه با انسیس فلوئنت | مرجع آموزشی Fluent در کشور

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با کاربردی ترین نرم افزار شبیه سازی مکانیک سیالات

به جرئت می توان نرم افزار انسیس فلوئنت را نهایت ابتکار و خلاقیت کار تیمیِ جمعی از برنامه نویسان و مهندسان مکانیک سیالات، به منظور شبیه سازی جریان های سیال معرفی کرده و انجام پروژه با انسیس فلوئنت را هدفی ارزشمند و خدمتی نوین به جامعه محققین و پژوهشگران عرصه‌ی مکانیک سیالات دانست.

فلوئنت یا FLUENT  یک نرم افزار جامع و کاربردی است که امکان تحلیل پدیده‌های مرتبط با سیالات و جریان‌های دو بعدی و سه بعدی را فراهم کرده و انتقال حرارت در هندسه‌های پیچیده را برای تحلیل گران و پژوهشگران این حوزه ممکن ساخته است.

جهت سفارش و انجام پروژه با انسیس فلوئنت و صرفاً با محوریت آموزشی روی دکمه‌ی زیر کلیک نمایید

سفارش پروژه آکادمیک (دانشگاهی)

سفارش پروژه صنعتی

معرفی نرم افزار انسیس فلوئنت و انجام پروژه با انسیس فلوئنت

نرم افزار انسیس فلوئنت یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارهای دینامیک سیالات محاسباتی(CFD) در زمینه‌ی شبیه سازی انواع مدل‌های فیزیکی می‌باشد و شما می‌توانید به کمک انجام پروژه با انسیس فلوئنت به راحتی نیاز خود را برطرف نمایید.

نرم‌افزار انسیس فلوئنت تا نسخه ۶٫۳ محصول شرکت FLUENT Inc بود. اما بعد از خریداری نرم‌افزار در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت ANSYS Inc، به ANSYS FLUENT تغییر نام داد و در سال ۲۰۰۹ از نسخه ۶٫۳ به نسخه ۱۲ ارتقاء پیدا کرد. در حال حاضر نسخه ۲۰۲۱ نرم افزار انسیس فلوئنت با مجوز رسمی شرکت انسیس به صورت رایگان و قابل دانلود از سایت انسیس در اختیار کاربران سراسر جهان قرار گرفته است.

فلوئنت همانند بسیاری از نرم افزار دیگر از روش های عددی برای حل مسائل استفاده می کند. روشی که در مکانیک سیالات با عنوان دینامیک سیالات محاسباتی CFD شناخته می شود. در این روش با تبدیل معادلات دیفرانسیل پاره‌ای حاکم بر سیالات به معادلات جبری، امکان حل عددی این معادلات فراهم می‌شود. با تقسیم ناحیه مورد نظر به المان‌های کوچک‌تر و اعمال شرایط مرزی برای گره‌های مرزی و با اعمال تقریب‌هایی، یک دستگاه معادلات خطی بدست می‌آید که با حل این دستگاه معادلات جبری، میدان سرعت، فشار و دما در ناحیه مورد نظر بدست می‌آید. روشی که با عنوان “حجم محدود” شناخته می شود (FVM). همین قابلیت است که پروسه انجام پروژه با انسیس فلوئنت  را بسیار راحت تر از نرم افزار های مشابه کرده است.

با استفاده از نتایج بدست آمده از حل معادلات می‌توان برآیند نیروهای وارد بر سطوح، ضرایب برا و پسا و ضریب انتقال حرارت و….. را محاسبه نمود.



⏬ بخشی از قابلیت های نرم افزار فلوئنت

در راستای معرفی بهتر، بخشی از قابلیت های ارزشمند نرم افزار انسیس فلوئنت را با هم مرور می کنیم:

۱) شبیه سازی جریان های تراکم‌پذیر و تراکم‌ناپذیر(مانند جریان روی ایرفویل ها)

۲) تحلیل جریان در حالت پایا (Steady) یا ناپایا (Transient)

۳) شبیه سازی انواع جریان‌های لزج، آرام و متلاطم

۴) بررسی سیال‌های نیوتنی و غیرنیوتنی

۵) شبیه سازی انتقال حرارت جابجایی شامل جابجایی آزاد یا اجباری و ترکیب انتقال حرارت جابجایی/هدایتی

۶) شبیه سازی انواع مدل های انتقال حرارت تشعشعی

۷) مدل فریم‌های چرخان یا ساکن(مانند مدل سازی حرکت پره های توربین باد و پمپ ها)

۸) مش‌های لغزان و مش‌های متحرک(مانند شبیه سازی گلوله ی در حال حرکت و پرتاب موشک)

۹) واکنش‌ها و ترکیبات شیمیایی شامل احتراق و مدل‌های واکنشی(مانند احتراق در موتورهای خودروهای بنزینی یا دیزلی)

۱۰) محاسبات لاگرانژی برای تغییر فاز از ذرات/قطرات کوچک/حباب‌ها یا شامل ترکیبی از همه با فاز یکنواخت(مانند تغییر فاز مایع به بخار در یک کانال)

۱۱) افزودن ترم‌های اختیاری حجمی از گرما، جرم، مومنتوم، اغتشاش و ترکیبات شیمیایی با استفاده از قابلیت کدنویسی در فلوئنت(UDF)

۱۲) بررسی جریان در محیط های متخلخل(مانند بررسی پوشال های کولر آبی)

۱۳) شبیه سازی مبدل‌های حرارتی، فن‌ها، رادیاتورها و بازده آن‌ها

۱۴) جریان در هندسه‌های پیچیدهٔ دوبعدی و سه‌بعدی و بهینه‌سازی و حل شبکه( مانند بررسی جریان آیرودینامیک روی خودرو

ها و بهینه سازی شکل هندسی آن ها)

بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید نرم افزار انسیس فلوئنت

دراین بخش منحصراً به بررسی تیتروار ویژگی‌های نسخه‌‌های جدید نرم افزار انسیس فلوئنت می‌پردازیم و در مقالات آموزش انسیس فلوئنت همین وب سایت بررسی جامع و کامل هر یک از ویژگی‌های جدید شرح داده شده است.

  • تغییرات گرافیکی محیط انسیس فلوئنت 
  • نحوه فراخوانی فایل‌های کیس دیتا در نرم افزار انسیس فلوئنت
  • نحوه اعمال شرایط مرزی و ایجاد قابلیت کپی پیست شرایط مرزی Boundary condition
  • حلگر پیش فرض انسیس فلوئنت ( از الگوریتم Simple به Coupled تغییر پیدا کرده است)
  • تغییرات بخش کنسول انسیس فلوئنت  
  • تغییرات روش‌های گام زمانی در انسیس 
  • اضافه شدن بخش اکسپرشن نویسی در انسیس فلوئنت
  • اضافه شدن مدل توربولانسی (GEKO (Generalized K-Omega
    • در نسخه‌ی‌های جدید انسیس فلوئنت، به کمک مدل آشفتگی جدید کا-اُمگایِ جنرال (GEKO) نتایج حاصل از شبیه سازی عددی به طور قابل توجهی به نتایج آزمایشگاهی نزدیک شده است.
      در این تصویر نتایج حاصل از شبیه سازی دو مدل مختلف آشفتگی با ضرایب مختلف برای ایرفویل S825 در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی مشاهده می‌شود.
معرفی نرم افزار فلوئنت و انجام پروژه با انسیس فلوئنت | مرجع آموزشی Fluent در کشور- مرجع تخصصی آموزش نرم افزار انسیس و فلوئنت
انسیس فلوئنت ۲۰۱۹

انجام پروژه با انسیس فلوئنت , انجام پروژه FLUENT

در fluentcfd.ir، انجام پروژه با انسیس فلوئنت ، انجام پروژه CFD، انجام شبیه سازی فلوئنت و … در زمینه های متفاوت علوم تبدیل انرژی، مهندسی مکانیک سیالات، عمران، هوافضا، و… صرفاً با هدف آموزشی انجام می گیرد. با توجه به کاربرد گسترده علم دینامیک سیالات محاسباتی، انجام پروژه فلوئنت و انجام پروژه های سیالاتی همیشه مورد توجه بسیاری از صنایع و مهندسان بوده است. مجموعه‌ی فلوئنت دینامیک سیالات محاسباتی برای اولین بار در کشور پذیرش انجام شبیه سازی‌ها به کمک نرم افزار انسیس فلوئنت را صرفاً با اهداف آموزشی پذیرفته و به منظور رعایت اخلاق علمی، کلیه‌ی مراحل شبیه سازی را به فرد متقاضی از طریق یک فیلم ویدئویی تخصصی ضبط شده توسط مسئول پروژه، ارائه می‌کند.

 

برخی از کارهای انجام شده در زمینه‌ی انجام پروژه با انسیس فلوئنت (ANSYS Fluent) توسط مجموعه‌ی فلوئنت دینامیک سیالات محاسباتی به شرح زیر است:

  1. انجام پروژه با انسیس فلوئنت و شبیه سازی عددی (CFD) جریان سیال در نازل های فراصوتی و بررسی پدیده هایی نظیر شوک و خفگی نازل
  2. انجام پروژه فلوئنت، انجام پروژه CFD و بررسی عملکرد توربوماشین‌ها از قبیل پمپ‌های سانتریفیوژ، توربین‌ها، کمپرسورهای شعاعی و محوری، فن، دمنده و … توسط روش عددی و نرم افزار انسیس فلوئنت و انجام پروژه سیالاتی در این زمینه
  3. انجام پروژه فلوئنت و انجام پروژه CFD انتقال حرارت و جریان سیال در محیط های متخلخل (Porous Media)
  4. انجام پروژه فلوئنت و مشاوره در زمینه پدیده های مختلف فیزیکی با استفاده از مش دینامیکی (Dynamic Mesh)، مش متحرک (Moving Mesh) و استفاده از برنامه نویسی UDF در نرم افزار انسیس فلوئنت (Ansys Fluent).
  5. انجام پروژه Fluent و انجام پروژه CFD جریان آب در سرریزها، سدها، جریان کانال های روباز و…
  6. انجام پروژه CFD و انجام پروژه فلوئنت در زمینه جریان های دوفازی و چند فازی (Multiphase Flows) و بررسی پدیده هایی از قبیل کاویتاسیون (Cavitation)، جوشش (Boiling)، چگالش (Condensation) و …
  7. انجام پروژه Fluent در زمینه جریان های تراکم پذیر (Compressible Flows) خارجی در شرایط فراصوتی و مادون صوتی برای ایرفول و بررسی پدیده های مختلف از قبیل شوک، استال و …
  8. انجام پروژه فلوئنت در زمینه شبیه سازی جریانهای شامل ذرات معلق به صورت DPM و یا مدل فاز گسسته. پدیده هایی همچون ذرات معلق گردوغبار هوا و یا ذرات سوسپانسیون معلق در آب.
  9. انجام پروژه فلوئنت و انجام پروژه CFD جهت بررسی عددی جریان تراکم پذیر (Compressible Flows) داخلی در نازلهای مختلف و بررسی شرایط جریان تراکم پذیر
  10. انجام پروژه فلوئنت و آنالیز جریان سیال بر روی سطوحی از قبیل بدنه خودرو، توپ گلف، استوانه، و بررسی ضرایب لیفت و درگ و … با به کار بردن روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) در نرم افزار انسیس فلوئنت (Ansys Fluent)
  11. مشاوره و انجام پروژه فلوئنت در مباحث انتقال حرارت هدایتی (Conduction)، جابجایی (Convection) و تشعشع (Radiation) در پدیده های مختلف
  12. انجام پروژه Fluent و انجام پروژه های سیالاتی جریان در شرایط میکرو و نانو و بررسی عددی ویژگی های جریان سیال در این حالت ها
  13. انجام پروژه فلوئنت در رابطه با محفظه احتراق (Combustion Chamber) و بررسی عددی فرآیند احتراق در شرایط مختلف
  14. انجام پروژه فلوئنت و مشاوره در زمینه های مختلف جریان سیال و بررسی انتقال حرارت در مبدل های حرارتی
  15. انجام پروژه فلوئنت و مشاوره در زمینه خنک کننده های الکتریکی یا هیت سینک (Heat Sink)
  16. شبیه سازی عددی و انجام پروژه فلوئنت به منظور بررسی جریان دوفازی به صورت اویلری لاگرانژی و ردگیری ذرات معلق درون فاز مایع
  17. انجام پروژه سیالات و  انجام پروژه Fluent به منظور بررسی عملکرد فینها و سطوح افزایشی انتقال حرارت تحت کاربردهای مختلف مهندسی
  18. بررسی عددی و انجام پروژه فلوئنت به منظور شبیه سازی توربین باد و بررسی شرایط جریان هوا در عبور از پره توربین
  19. انجام پروژه فلوئنت شبیه سازی جریان هوای اطراف بدنه خودرو و مشاوره در زمینه آیرودینامیک و بررسی بدنه خودرو یا ادوات هوایی به منظور بهبود هندسی
  20. انجام پروژه فلوئنت در زمینه طراحی و بررسی انواع مبدلهای حرارتی از قبیل مبدل های پوسته و لوله، مبدلهای صفحه ای، مبدلهای لوله مارپیچ و غیره که توسط نرم افزارهای مختلف CFD از قبیل Fluent، CFX و OpenFOAM موررد بررسی عددی قرار گرفته اند.
  21. انجام پروژه Fluent و شبیه سازی حرکت دیواره به صورت نوسانی یا سیکلی توسط کاربرد برنامه نویسی UDF در نرم افزار انسیس فلوئنت (Ansys Fluent).
  22. انجام پروژه با انسیس فلوئنت و انجام پروژه CFD جهت شبیه سازی رفتار جریان در سیکلونهای صنعتی و مشاهده رفتار جریان و نحوه جدایش ذرات معلق
  23. انجام پروژه طراحی ایندیوسر توسط CFturbo و انجام پروژه فلوئنت شبیه سازی رفتار جریان و تغییر فشار سیال در ایندیوسر با استفاده از CFD.
  24. شبیه سازی جریانهای سیالات بیولوژیکی با فلوئنت و CFD و انجام پروژه Fluent شبیه سازی جریان خون در رگ تحت شرایط مختلف

لازم به ذکر است که به منظور مشاوره و شبیه سازی سیالاتی و انجام پروژه فلوئنت، از نرم افزارهای تولید هندسه و شبکه نیز استفاده می شود. از جمله این نرم افزار ها که در مشزنی مورد استفاده قرار می گیرند میتوان به نرم افزار Gambit و Ansys Meshing اشاره کرد. همچنین به منظور تهیه هندسه های پیچیده از نرم افزاهایی از قبیل SolidWorks استفاده می‌شود.

جهت سفارش و انجام شبیه سازی با محوریت آموزشی در نرم افزار انسیس فلوئنت روی دکمه‌ی زیر کلیک نمایید

سفارش پروژه آکادمیک (دانشگاهی)

سفارش پروژه صنعتی

 

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی نرم افزار فلوئنت و انجام پروژه با انسیس فلوئنت | مرجع آموزشی Fluent در کشور»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
WordPress PopUp Plugin
error: محتوا محافظت شده است
شروع آموزش انسیس فلوئنت در مهرماه با یک کد تخفیف ویژه: Flu_Mehr
+ +
پیمایش به بالا